Multumirile sufletesti. controverse si discutii


Cand nu inteleg ceva, cand cineva are alta perceptie asupra unor chestii, perceptii ce nici in fictiv nu le pot vedea, atunci ma framant si imi pun ijdemii de intrebari.
Totul a inceput cu o discutie lejera pe baza religiei(ca e, ca nu`i, ca exista, ca nu exista, ca e acolo sau aici..bla bla) si a continuat cu:
„-Bine, pe tine ce te multumeste sufleteste?”
Si asteptam raspunsul. Eram sigura suta in mie ca o sa zica ce credeam eu, pentru ca altceva nu incapea in capacitatea mea de a intelege. Soc.
„- Pai, chestiile materiale.” (cu alte detalii.renunt la dialog, caci nu mai stiu exact schimbul de replici)
Ideea era:
Eu sunt convinsa ca nu chestiile materiale ne multumesc. Nu! Avem trup si suflet, si lucrurile materiale apartin fizicului. Sufleteste ne multumesc implinirile, emotiile, sentimentele, grija.
No bine…pana la partea cu : „ma multumesc sufleteste chestiile materiale.”. Exemplu, o masina.
Eu zic ca multumirea este ideea ca ai masina, nu masina in sine. Ideea ca „ba frate ce bun sunt ca am masina asta, ca am ajuns sa am masina asta si nu alta. CA EU PE ASTA O VROIAM.” Discutia a ajuns pana la „daca nu aveai masina, nu aveai ideea„. Deci ai nevoie de o chestie fizica, ca sa fii multumit sufleteste”.
Pe mine, sufleteste ma multumeste linistea, siguranta sora-mii, faptul ca fac ceva in viata asta si nu ma uit la ea cum trece.Ca masina aia face bum si ma ceva pe ea, dar emotiile le ai oricand, oricum, chiar si controlate.. exista.
Am zis eu ca omul este egoist, (cel mai egoist!) si are nevoie de alti oameni fara-doar-si-poate.Ca are nevoie de ei pentru placeri trupesti, pentru discutii, pentru prietenii, nu conteaza. Are! Ca nu poti fi multumit doar de lucruri materiale, nu ai cum.
Persoana in cauza m-a sustinut in ideea ca omul e egoist.(!yes!!). M-a contrazis insa la partea ca toti oamenii au nevoie de oameni.”Daca unu` a stat in padure doar cu cineva, persoana aia a murit si a ramas singur, ala in mod clar e obisnuit sa stea singur, oamenii il vor speria.”

Pe ala insa il multumeste liniste, padurea. Il multumesc animalele, radacinile pomilor, cerul. Si nu-s chestii materiale.

Probabil e un talmes-balmes in postarea asta, insa eu cred in continuare ca nu sunt cele materiale ce ne multumesc sufleteste. Da, e nevoie sa le avem, dar numai pentru a fi noi multumiti ca suntem suficient de buni incat sa avem X lucru.

 

Need help. Voi ce credeti?

37 de gânduri despre &8222;Multumirile sufletesti. controverse si discutii&8221;

  1. lucrurile materiale sunt acolo doar ca sa satisfaca o nevoie (poate ea si egoista), insa personal daca-mi iau masina o fac pentru comfortul calatoriei de la A la B, pentru a avea mai multa flexibilitate, pentru ca am putin timp liber si nu vreau sa-l consum pe drumuri…
    daca am cumparat masina cu greu, atunci este multumirea izbanzii, a victoriei, si este si o multumire sufleteasca de scurta durata, dar care dupa mine nu va inlocui niciodata lucruri ca multumirea unui lucru bine facut, ajutorul dat cuiva la nevoie, samd…

    • este dus la biserica, este. Nu, am inteles pana la urma. Cred ca de fapt in discutia noastra „multumirea de sine” s-a suprapus cu „multumirea sufleteasca”. E cea mai buna explicatie, ca alta nu gasesc.

  2. si… daca ai masina… dar nimeni nu o apreciaza… nimeni alticneva nu o admira si nu este nimeni sa te vada cum o conduci… mai te mulumeste sufleteste???
    multumirea sufleteasca, cred ca tine mai mutl de implinirea dorintelor sufletesti, care mai putin au de-a face fizic, cu cele materiale…
    o ideie a ta, impartasita de altii… te multumeste suflesteste, mult mai mult decat ultimul tip de lamborghini, pe care nu-l apreciaza nimeni din preajma ta…
    asa cred eu… dar pot fi contrazis…

    • Da doi bani pe parerea altora. :)) Si eu as face la fel. E masina mea si nu ma intereseaza daca o vad si altii.
      Pe ideea asta s-a mers. Nu conta daca vede cnv masina, daca se va strica sau nu. A vrut`o, a avut`o. si atat.

      • sigur… poate si asa sa fie…
        desi… raman la parerea ca… o fericire neampartasita cu altii… nu mai are asa valoare…
        suntem fiinte create sa socializam… si impartasirea este o fata a socializarii…

  3. Imi place postarea :), cum scrii. De asta te-am ales la concursul lui Simpler, btw 🙂
    Multi oameni au nevoie de lucruri materiale pentru… a-si dovedi cat de buni sunt…sau a le dovedi altora. E masura lor.
    „nu sunt cele materiale ce ne multumesc sufleteste.” – e un lucru care te defineste pe tine, se pare (frumos, daca imi dai voie sa adaug)… in sa nu reprezinta marea majoritate :). Cei mai multi se raporteaza la alti oameni prin „am atat si atatea”. Trist…
    Intra pe la mine, si eu scriu despre oameni 🙂 Sper sa-ti placa.
    O zi frumoasa 🙂

    • deja-vu!
      am impresia ca ti`am mai raspuns la un comentariu identic. :)) ce senzatie stranie.
      Da, mi`am explicat ca nu toti sunt ca mine, mi`a trebuit ceva. Astept raspunsul la provocare.

  4. Uneori lucrurile materiale atrag dupa sine multumirea sufleteasca si viceversa (lipsa lor duce la neliniste). Echilibrul este destul de firav si difera de la individ la individ.

  5. uite o chestie la care u m-am gandit niciodata, multumirea sufleteasca…cred ca daca as avea pe cineva langa mine, care sa ma iubeasca si sa il iubesc, ar fi pace in sufletul meu si as avea casuta mea (uite, un lucru material) as fi multumita. pentru ca asta e tot ce imi doresc. iubire, liniste si un loc numai al meu

  6. Nu mi-am imaginat ca o sa aud vreodata ca lucrurile materiale iti aduc linistea sufleteasca. 🙂
    Nu inteleg ce liniste sufleteasca iti pot aduce banii atunci cand esti pe moarte.
    Sunt curios cat de linistit sufleteste este Steve Jobs ca are atatia bani dar probabil va muri.
    As avea multe de spus pe tema asta dar din pacate este cam dificil in a transpune avalansa de ganduri care imi trec acum prin minte.

      • Ba este vorba de moarte pentru ca atunci iti dai seama cel mai bine ce a contat pentru tine, clipele alaturi de cei dragi sau banii, masina.

        Iti zic asta dintr-o experienta de care am avut parte din pacate, ca atunci cand cineva moare, chiar daca a avut bani sa isi permita cam orice, o sa regrete multe lucruri…spirituale.

        Daca tot am adus vorba de Steve Jobs mai sus, o sa inchei cu un citat care ii apartine:
        „Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me … Going to bed at night saying we’ve done something wonderful… that’s what matters to me.”
        —The Wall Street Journal, 1993

      • Asta intr-o lume de basm. In realitate oamenii obosesc. Si fiecare are o doza mai mare sau mai mica de egoism. Cateodata poti sa-i acuzi, cateodata spui ca nu e datoria lor.

        Sa zicem ca ai avea un sot trantor. Si poate in primii ani de casnicie iubirea ta pentru el ar fi suficienta pentru a trece peste faptul ca grosul venitului vine din partea ta. Tu ai avea un serviciu ce-ti ofera un salariu bunicel, dar desigur, o munca solicitanta. Intr-o zi ti-ai privi cearcanele, picioarele umflate, te-ai gandi cum ai ajuns sa urmezi aceiasi pasi zilnic: te trezesti, muncesti la serviciu, iar cand te intoarci esti atat de obosita incat nu te mai poti bucura cu adevarat de nimic. Atunci ce i-ai spune oare: „Lasa dragule, iubirea mea pentru tine e suficienta ca eu sa fiu multumita !” sau „Ba, da’ nu te-ai plictisit sa stai cu burta la soare ?” ?

        • nu m-as lua cu unul trantor. Iar conceptia mea despre iubire e cu totul alta. 😀 am inteles insa ideea. Insa, e bine sa le tai de la inceput si sa nu te complaci in situatii din astea.

          • Da, exemplul dat implica o alegere. Exista si alte cazuri: tanarul al carui venit se duce intr-o masura considerabila pe nevoile familiei (un parinte bolnav, banii insuficienti ai celuilalt, …), mama singura ce-si creste copiii, etc.

      • Da, faptul că suntem oameni.
        Sau avem în comun unii cu alții unele răspunsuri, câțiva, pe „grupuri”.
        Dar niciodată toți.

        În chestiile de suflet nu există niciodată o rețetă. Nici în cele din viață. Fiecare are propria cale de a găsi liniște, fericirea, împlinirea, mulțumirea. Și răspunsul trebuie să ni-l căutăm singuri, separat, fără să luăm „rețete” de la alții de-a gata.

          • De exemplu, banii care sunt donația pentru operație unui copil de leucemie, nu aduc mulțumirea sufletească cui oferă, pentru că a ajutat un om?
            Arta nu aduce mulțumire sufletească (nu mă refer aici la încântarea pe care o simt unii prin intermediul simțurilor?
            Un om (că și un om e material) nu poate aduce altui om mulțumire sufletească?
            Sunt multe exemple… până la urmă materialul e un mijloc pentru multe lucruri. Că sunt pozitive sau negative e altceva.

  7. Chestiile materiale, vin și pleacă, vorba aia :”banii sunt făcuți să circule”. Dacă nu știi să păstrezi, cât de cât un echilibru între emoțional și material, e aiurea. Degeaba ai miliarde , dacă ești singur. Îți poți cumpăra compania cuiva, e adevărat, dar apoi, nu vei ști niciodată cine chiar e în jurul tău pentru ceea ce ești sau pentru ceea ce ai în contul bancar.
    Parte sufletească e cea care contează cu adevărat, deși, în ziua de azi, ar fi mai bine să fim fără suflet, poate ar fi mai bine, pentru unii dintre noi.

  8. E firesc să fie postarea ta un talmes-balmeș și asta pentru că în genere, ideile noastre despre mulțumire sufletească(să nu mai zic despre religie) sunt aidoma. Se contrazice mult cine spune că ”chestiile materiale” îi aduc mulțumire sufletească. Nu, îi aduc comfort și aia e un fel de mulțumire trupească. Ai mare dreptate în tot ce-ai spus și chiar îmi place articolul pentru că ai scris ideile în ordinea în care s-au desprins din conversație, fără a le aranja. Răspunsuri nu-ți putem da noi, cititorii, din păcate. Cel mult să ne afundăm cu tine în discuții interminabile 🙂

Lasă un răspuns

